De afgelopen tijd werd pijnlijk duidelijk dat we eigenlijk geen idee hebben wat er precies met onze persoonlijke telefoongesprekken, sms’jes en WhatsApp-berichten gebeurt. Minister Plasterk kwam er zelfs nog ernstig door in de problemen doordat hij niet transparant was over hoe 1,8 miljoen metadata van Nederlandse telefoongesprekken bij de Amerikaanse inlichtingendienst NSA terechtkwam.

Maar niet alleen het vertrouwen in de politiek wordt door deze ontwikkelingen beschadigd, ook telefoonproviders komen in een kwaad daglicht te staan. Vaak ten onrechte omdat de overheid hen dwingt gegevens af te staan, vandaar dat Vodafone nu pleit voor meer openheid hierover.

Verzoeken inzichtelijk maken

Het Britse telecombedrijf wil transparanter zijn naar de consument door aan te geven hoe vaak het verzoeken krijgt van de overheid om taps of klantgegevens af te staan. Er is een officieel verzoek uitgegaan naar de overheden van de 25 landen waar Vodafone actief is, om het aantal verzoeken dat zij ontvangen naar buiten te mogen brengen.

Momenteel verhindert bijvoorbeeld de Britse wet nog om deze gegevens te openbaren. Vodafone vindt het echter belangrijk dat de consument zelf een afweging moet kunnen maken over de mate waarin zijn privacy gewaarborgd is door de mate waarin de overheid hen verzoekt gegevens aan te leveren, inzichtelijk te maken. Hiermee volgt Vodafone het voorbeeld van bedrijven als Google, Microsoft en Facebook, die al regelmatig van dit soort transparantierapporten uitgeven.

Met name de onthullingen van de voormalig CIA-medewerker Edward Snowden hebben gezorgd voor de versterking van de bewustbewording bij de consument. Mede door de technische ontwikkelingen slaan we steeds meer privacygevoelige informatie op die niet goed versleuteld is. BusinessInsider.com publiceerde onlangs een artikel over de veiligheid en privacy van je vingerafdruk, die m.b.v. een identiteitssensor voor vingerafdrukken kan worden afgenomen. Dit is momenteel nog een unieke eigenschap waar enkel de iPhone 5s over beschikt. Uit het onderzoek komt voort dat deze gegevens niet digitaal in de iCloud worden opgeslagen, echter is dit een kleine stap en zouden overheidsinstanties ongevraagd je vingerafdruk kunnen opslaan.

Wettelijke basis

In aanloop naar het publiceren van het aantal verzoeken heeft Vodafone duidelijk gemaakt hoe zij omgaan met overheids-verzoeken betreffende klantgegevens. Zo worden alleen gegevens verstrekt wanneer daar een wettelijke basis voor is en zal men niet meer gegevens verstrekken dan wat op grond daarvan noodzakelijk is. Ook zal het bedrijf waar mogelijk zulke verzoeken aanvechten, mocht het verzoek hier aanleiding toe geven en de wet hiertoe de mogelijkheid bieden.

Wanneer de overheden met het verzoek van Vodafone instemmen zullen in de volgende duurzaamheidsverslagen gegevens zijn opgenomen over het aantal verzoeken dat het bedrijf ontvang met betrekking tot persoonlijke gegevens van haar klanten. Lees hier alles over het Vodafone Privacy Programme (pdf).