Het verbod op provisies voor financiële producten, zoals hypotheken, pensioenverzekeringen en levensverzekeringen gaat op 1 januari 2013 van kracht. Dit houdt in dat de consument direct voor financieel advies en bemiddeling bij financiële producten betaalt. De financiële dienstverlener stuurt voortaan zijn klant een rekening, op basis van uurtarief of een vooraf afgesproken bedrag, voor zijn werkzaamheden bij advies en bemiddeling.

Het doel van de invoering van het provisieverbod is dat de adviseur/bemiddelaar naast de klant komt te staan en zicht richt op het belang van de klant. De klant kan daarmee vertrouwen op een onafhankelijke adviseur die zich niet laat leiden door financiële prikkels van een bank of verzekeraar. Op dit moment bestaat er een intensieve relatie tussen de adviseur/bemiddelaar en de aanbieder, zoals een bank of verzekeraar. Deze laatste heeft daardoor sturingsmogelijkheden en die worden met het provisieverbod weggenomen, omdat de klant direct aan de adviseur of bemiddelaar betaalt.

Naast het provisieverbod is er ook geregeld dat de directe aanbieders de consument inzicht moet geven in de advies- en distributiekosten bij aankoop van een financieel product. Door deze maximale transparantie weet de klant waar hij aan toe is bij een aanbieder.